צמדי מטבעות קריפטו

מהם צמדי מטבעות קריפטו?

בדומה להמרות מטבע רגילות, גם בהמרה של מטבעות קריפטו יש צורך בשער המרה. ללא קיום של צמד מטבעות קריפטו, הנקרא גם צמד מסחר, לא ניתן להמיר ישירות סוג מטבע אחד למשנהו. בעזרת צמדי המסחר ניתן בעצם להשוות בין מחירים של סוגי מטבעות, ולהבין מהו השווי היחסי של כל מטבע. לדוגמה, כמה ביטקוין שווה במונחים של את'ר, וכמה את'ר שווה במונחים של ביטקוין.

צמדי מסחר מאפשרים למשקיעים לבצע החלטות מושכלות לגבי המטרות שהם רוצים להשיג דרך ההמרה. ככל שקיימים יותר ויותר צמדי מסחר, למשקיע יש אפשרויות לבצע המרות משתלמות יותר. יש לזכור כי לא כל פלטפורמה מאפשרת המרה בין מטבעות פיאט לקריפטו. עובדה זו מעצימה את החשיבות של צמדי המסחר, כיוון שאפשרויות צמדי המסחר בהחלט משפיעים על קבלת ההחלטות. מתחילים בתחום שמעוניינים ברכישת מטבעות דיגיטליים צריכים לחשוב היטב באיזה סוג מטבע הם מעוניינים להשקיע. אם בעתיד ירצו להמירו במטבע אחר מסיבה זו או אחרת, ככל שהמטבע שכבר בידם יהיה חלק מיותר צמדי מסחר כך יגדלו האפשרויות להמירו בהשקעה אחרת.

צמדי קריפטו הם חלק אינטרלי מהכלכלה של הקריפטו, מאחר והם מאפשרים המרה פשוטה בין מטבע אחד למשנהו. פלטפורמות ההמרה נהיו מודעים לצורך לתמוך במספר רב של צמדי קריפטו ככל הניתן. בנוסף לכך, צמדי קריפטו מאפשרים תנאי מס ועמלות טובים יותר. בזמן שצמדי קריפטו שאינם פופולריים כוללים יותר מיסים ועמלות, הוכח שהצמדים הנפוצים ביותר הם גם המשתלמים ביותר.

מהם צמדי המסחר הנפוצים ביותר?

צמד מטבעות הקריפטו הנפוץ ביותר הוא בין הביטקוין לדולר – BTC\USDT. בראש הרשימה נמצאים גם צמדי מסחר בין את'ר לדולר – ETH\USDT, ובין ביטקוין ולאת'ר – BTC\ETH.

ה -USDT הוא מטבע דיגיטלי שמטרתו להיות צמוד לדולר, ובכך להישאר יציב יחסית. הוא משמש כמעין גשר בין מטבעות הפיאט לבין הקריפטו, במיוחד בהתחשב בכך שלא כל מטבע קריפטו ניתן לקנות בעזרת מטבעות פיאט.

עם זאת, יש לשמור מקום בראש רשימת "צמדי המסחר הפעילים ביותר" גם לשחקנים לא צפויים. שוק הקריפטו מושפע מגורמים רבים וידוע בעליות ערך קיצוניות. ככזה, הגיוני שיהיו צמדי מסחר שיעלו לראש הרשימה לזמן קצר ולאחר מכן יעלמו בשנית.

ההקבלות והשוני בין צמדי מסחר של מטבעות קריפטו ומט"ח

כאמור, צמדי מטבעות קריפטו מייצגים שער המרה בין סוגי מטבעות שונים, ומאפשרים השוואה בין מחירם. בעיקרו של דבר, הפרוצדורה של סחר במטבעות קריפטו דומה מאוד לפרוצדורת הסחר במטבעות פיאט. אך למרות הדמיון ביניהם, עדיין קיימים הבדלים קריטיים.

הבדלים אלה באים לידי ביטוי בעיקר באופיו של השוק, ובאסטרטגיות ההשקעה המתאימות לו. על השקעה במטבעות פיאט, במיוחד הגדולים והחזקים שבהם כגון הדולר האמריקאי והיורו, נעשו מחקרים רבים. תוצאות מחקרים אלו הראו שהבחירה בהשקעה במט"ח נחשבת בטוחה יחסית ויעילה. אלו מטבעות צפויים, שבטווח הקצר השינויים בערכם אינם דרמטיים בהשוואה למטבעות הקריפטו.

שוק הקריפטו הרבה יותר דינאמי והרבה פחות צפוי. מטבע יכול לאבד 10% מערכו בן לילה, כנגד כל התחזיות. קיימים הרבה פחות מחקרים בתחום הקריפטו, כיוון שהתחום צבר תאוצה רק בשנים האחרונות. לפיכך אין הוכחות אמפיריות שאסטרטגיה דומה להשקעה במט"ח תניב רווחים בטווח הארוך גם כאשר מדובר בהשקעה מבוססת על צמדי מטבעות קריפטו.

הרבה יותר פשוט לחזות שינויים בערכם של מטבעות פיאט, במיוחד כיוון שיש בהם שימוש נרחב בחיי היומיום, ומושפעים ממודלים כלכליים מוכרים. ערכם של מטבעות דיגיטליים לעומת זאת, עשוי לרדת או לעלות באופן דרמטי גם כתוצאה מגורמים בלתי צפויים לחלוטין.

דוגמה קיצונית לכך, ואפילו הומוריסטית מעט, היא מטבע השיבא. המטבע זינק בכ – 50% והפך למטבע הדיגיטלי ה -11 בגודלו. זאת רק משום שמנכ"ל טסלה, אילון מאסק, צייץ עליו בטוויטר. מגוחך לחשוב על מצב מקביל במטבע פיאט. העניין הציבורי בדולר לא ינסוק או ייפול על חודו של ציוץ ברשת חברתית. אבל שוק הקריפטו הוא חדש יחסית, ואינו שמיש כמטבע בחיי היומיום. לפיכך ניתן להשפיע על דעת הקהל ועל השוק יותר בקלות.

את ההבדלים הללו בין השווקים ניתן גם לזקוף לזכותם של מטבעות הקריפטו. עם האופי הדינאמי והבלתי צפוי, ישנם מאפיינים נוספים כגון גלובליות ונגישות. זהו שוק שפתוח לכל אחד בכל זמן. אפילו מתחילים יכולים למצוא המון מידע על התנהלות נכונה, ובעזרת אסטרטגיה מותאמת ותנאים מסוימים לראות רווחים נאים.

טיפים נוספים למסחר בצמדי מטבעות קריפטו

לא כל אסטרטגיית השקעה מתאימה לכל צמד. לדוגמה, השקעה בצמדי קריפטו פחות פופולריים יכולה ליצור יותר הזדמנויות לארביטראז. לעומת זאת, השקעה בצמדי קריפטו נפוצים יותר יכולה להקל על ניבוי ירידות ערכו של מטבע מסוים בהתבסס על היחס ה"נורמלי" בינו לבין מטבע אחר, וכך לנצל הזדמנויות לשורט. כך לדוגמה אם במשך זמן רב יחס ההמרה בין מטבע אחד לשני עמד בקירוב על 1:3, ופתאום מטבע אחד הכפיל את שוויו וכעת היחס הוא 1:6. בהתבסס על מידע העבר, אולי ניתן יהיה להסיק שבעתיד ערכו של המטבע יתקרב בחזרה ליחס הנורמלי בינו למטבע השני. כלומר, בעתיד ערכו ירד בחזרה.

כמו כן, חשוב לזכור שעלויות העסקה בדרך כלל גבוהות יחסית. מידע זה יכול להשפיע על ההחלטה על מספר העסקאות בטווח זמן מסוים. לבצע המון המרות בטווח זמן קצר עלול לגרום לכך שעלויות העסקה יעפילו על הרווחים שנצברו בזמן הזה.

ולסיכום, חשוב לקחת בחשבון אילו נכסים כבר נמצאים בכיס כאשר שוקלים באילו מטבעות קריפטו להשקיע. בין יתר השיקולים, כדאי בהחלט לשים לב כמה צמדי מסחר כוללים את המטבע הספציפי, והאם הצמדים הללו משתלמים.

הירשמו לקבלת עדכונים שוטפים:
Ledger - Crypto Beginners Pack
Cryptohopper