מניית שטראוס – המדריך המלא לשנת 2022

במדריך זה נדבר על אחת החברות היציבות ביותר במשק הישראלי שנמצאת במגמת צמיחה מתמדת - ענקית המזון שטראוס.

בשנים האחרונות עלה ערכן של מניות ענקיות הטק בקצב חסר תקדים. אף על פי כן, מה שהיה הוא לא מה שיהיה, ואנליסטים רבים צופים כי סקטור הטכנולוגיה ידשדש בשנים הקרובות ולא יספק את התשואות שאליהן התרגלנו. לכן, משקיעים מוסדיים רבים פונים לאפיקי השקעה מסורתיים יותר ונוצצים פחות, שצפויים לספק תשואה נאה גם בתקופות של חוסר ודאות. במדריך זה נדבר על אחת החברות היציבות ביותר במשק הישראלי שנמצאת במגמת צמיחה מתמדת – ענקית המזון שטראוס.

שטראוס גרופ בע"מ (טיקר – 00746016), היא חברת המזון הגדולה ביותר בישראל מאז שנת 2012, אז עקפה את חברת תנובה. החברה פועלת במעל לעשרים מדינות ברחבי העולם. בשנת 2004 התמזגה חברת שטראוס עם ענקית המזון עלית, ושמה של החברה המשותפת השתנה לשטראוס- עלית. בינואר 2007 השתנה שמה של החברה לשם שטראוס גרופ, אותו היא נושאת עד היום.

עם החברות הנכללות בפורטפוליו של קבוצת שטראוס ניתן למנות את חברת שטראוס קפה, שטראוס ישראל, חברת הסלטים הבין לאומית סברה ואובלה, וכן שטראוס מים. נכון לשנת 2022, עומד שוויה של החברה על למעלה מאחד עשר מיליארד ₪ ומעל למחצית מפעילותה מתבצעת בגזרה הבין לאומית. מניות חברת שטראוס גרופ נסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב והחברה נכללת במדד תל אביב 35.

נכון להיום, בעלת השליטה בחברת שטראוס היא משפחת שטראוס. מיכאל שטראוס, דור שני למייסדי החברה שימש כיו"ר שטראוס אחזקות ואילו בתו עפרה שטראוס היא יו"ר הקבוצה. מנכ"ל החברה והנשיא שלה הוא איש העסקים גיורא ברדע. חברת שטראוס גרופ מעסיקה מעל לחמישה עשר אלף עובדים בכל רחבי העולם, מפעילה עשרים ושבעה אתרי ייצור בעשרים ושתיים מדינות ואף מקיימת שיתופי פעולה עם תאגידי ענק בינלאומיים, לרבות פפסיקו, דנונה והאייר.

על אודות חברת שטראוס

חברת שטראוס נוסדה על ידי ריכרד והילדה שטראוס עם עלייתם ארצה מגרמניה בשנת 1939. החברה פעלה תחילה מתוך רפת קטנה ולא זכתה להצלחה בעסקי החלבנות. לאחר הכישלון הראשוני, נכנסו ריכרד והילדה שטראוס לעסקי הגבינות וזכו להצלחה. עד מהרה התרחבה פעילותה של החברה והוקם בית חרושת לייצור גבינות בנהריה שמנה חמישים עובדים. בשנות החמישים חלה התרחבות נוספת בעסקיה של חברת שטראוס, אשר החלה לייצר גלידות. בשנת 1962 הועסקו בחברת שטראוס מאה עובדים במפעלים בנהריה ובעכו.

פעילותה הבינלאומית של חברת שטראוס החלה כבר בשנת 1969, אז רכשה חברת דנונה העולמית חלק מהבעלות בחברת שטראוס. בעקבות עסקה זו, החלה שטראוס לייצר מעדני חלב, ביניהם מעדן החלב המפורסם "דני". בשנות השבעים רכשה שטראוס את חלקה של דנונה בחברה, בעקבות יציאתה של האחרונה מישראל תוך הפרת ההסכם ביניהן בעקבות החרם הערבי. בשנותיה העצמאיות ייצרה שטראוס מעדני חלב מקוריים, עליהם ניתן למנות את מעדן "מילקי" שזכה להצלחה עולמית. במהלך השנים שבה דנונה לפעול בישראל ושיתוף הפעולה עם חברת שטראוס חודש.

בשנות התשעים התרחבה פעילותה של שטראוס, כאשר החלה לשווק סלטים ארוזים תחת המותג "סלטי הבית" ולייצר חומוס תחת המותג "אחלה", שכה להצלחה מסחררת. בשלהי המאה הקודמת, רכשה שטראוס מחצית מהבעלות על מחלבות חברת יטבתה ואף רכשה את חברת המזון עלית, עמה התמזגה כאמור בהמשך. רכישת עלית הובילה לכך ששטראוס הפך לתאגיד מזון אשר מעסיק מעל לשבעת אלפים עובדים ומגלגל כמיליארד דולר מדי שנה.

בשנת 1995, ענקית המזון העולמית יונילוור רכשה חמישים אחוז מחברת גלידות שטראוס, וכעבור חמש שנים רכשה אחוז נוסף בחברה והפכה לבעלת השליטה בגלידות שטראוס. בשנת 2014 השלימה חברת יונילוור את ההשתלטות על חברת גלידות שטראוס, כאשר רכשה את כלל מניותיה. בשנת 1998 הוכרזה שטראוס על ידי רשות ההגבלים העסקיים כמונופול בתחום ייצור ושיווק מעדני חלב. בשנת 2001 העתיקה חברת שטראוס את המחלבה ממיקומה ההיסטורי בנהריה לפארק תעשיות בר לב הסמוך לצומת אחיהוד. בשנת 2009 חברת שטראוס רכשה את חברת תנה תעשיות שייצרה את מטהרי המים המפורסמים "תמי 4" בתמורה ל-291 מיליון ₪. בשנת 2001 קבוצת שטראוס רכשה את השליטה בחברת מקס ברנר ופתחה סניפים רבים בישראל. בשנת 2006 פתחה חברת שטראוס את הסניף הראשון של מקס ברנר בארצות הברית, שזכה להצלחה רבה. כיום, מפעילה חברת מקס ברנר 65 סניפים ברחבי העולם. לחברה ארבעים ואחד סניפים באוסטרליה, שמונה סניפים בישראל, חמישה סניפים ביפן, חמישה סניפים בארצות הברית, שני סניפים ברוסיה, סניף אחד בסינגפור, סניף אחד בדרום קוריאה וסניף אחד בפיליפינים. במאי 2017 נמכרה השליטה בחברת מקס ברנר על ידי קבוצת שטראוס לזכיינים יניב שטנגר ודודו וקנין תמורת 18 מיליון ₪. במסגרת העסקה נמכר המותג, שלוש מסעדות בארצות הברית והסכמי הזכיינות הבינלאומיים של החברה. בשנת 2021 הקימה חברת שטראוס מפעל לייצור תחליפי חלב צמחיים עבור המותג אלפרו, בהשקעה שעלתה על מאה חמישים מיליון ₪. במפעל, העולה בגודלו על 4,000 מ"ר, מועסקים כמאה עובדים ועובדות.

מותגיה של חברת שטראוס

חברת שטראוס מפעילה מגוון רחב של מותגים, עליהם ניתן למנות את שטראוס קפה, הנחשבת לאחת מחמש חברות הקפה הגדולות ביותר בעולם; שטראוס מים, המייצרת את בר המים המתקדם והנמכר ביותר בישראל; ופפסיקו שטראוס ממרחים ומטבלים שכוללת את מותג סברה בצפון אמריקה שמחזיק בנתח שוק של 57% בקטגוריית החומוס בארצות הברית ואת חברת אובלה המשווקת סלטים במקסיקו ובאוסטרליה.

ניתוח טכני של מניית שטראוס גרופ

כיום, 57.16% ממניות חברת שטראוס גרופ מוחזקים על ידי בעלי שליטה ואילו 42.84% מוחזקים על ידי הציבור. אף על פי כן, אם בוחנים את התפלגות האחזקות במניות החברה לפי בעלי עניין עולה תמונה אחרת, לפיה החזקות בעלי העניין בחברה מגיעות ל-57.13%, החזקות המשקיעים המוסדיים מגיעות לשיעור של 8.76% ואילו החזקות הציבור מגיעות ל-34.11%. פרט למניות, החברה מנפיקה אג"ח קונצרני בשתי סדרות. מכפיל החברה גבוה יחסית לענף המזון ועומד על 19.24, ואילו התשואה על ההון עומדת על 25.7% והון למאזן עומד על 37.1%. בעוד שהרווח הנקי הבסיסי למניה עמד בשנת 2020 על 4.6 ₪, בשנת 2021 הוא עלה לשיעור של 5.25 ₪.

נושאי המשרה בחברת שטראוס

יו"ר דירקטוריון חברת שטראוס היא עופרה שטראוס, מנכ"ל החברה ונשיאה הוא גיורא בר דעה, הדירקטורים החיצוניים בחברה הם דורית סלינגר, דליה לב ודליה נרקיס, והדירקטורים של החברה הם גיל מדין, רונית חיימוביץ', גליה מאור, דוד מושביץ, ציפי עוזר ערמון, נתן עדי שטראוס ומאיר שני. יהושע (שוקי) שמר משמש כדירקטור בלתי תלוי בחברה. במנכ"ל הכספים בחברה הוא אריאל שטרית, המבקרת הפנימית היא לינור דלומי, חשב החברה הוא יניב ראובן, היועץ המשפטי ומזכיר החברה הוא אבנר מיכאל, סמנכ"לית משאבי האנוש היא הילה מקויסיוס, סמנכ"לית הצמיחה והחדשנות היא פלורנץ שחר, והמשנה למנכ"ל החברה הוא רונן זהר. לבסוף, מנכ"ל שטראוס ישראל הוא אייל דרור, מנכ"לית שטראוס מים היא אסתי כרמלי, מנכ"ל שטראוס קפה הוא בלס ציון ומנכ"ל סברה ואובלה הוא ג'ואי ברנשטיין.

רוצה להשקיע במניות?

פנה למומחים שלנו.

הירשמו לקבלת עדכונים שוטפים:
Ledger - Crypto Beginners Pack
Cryptohopper