השקעות נדלן ביוון – איך הפכה מדינת האיים לאחד מיעדי ההשקעה האטרקטיביים ביותר בעולם ובישראל?

אם תדברו עם חברים, קולגות, בני משפחה בעלי עניין בהשקעות או סתם תתפסו אדם אקראי ברחוב, סיכוי גדול מאוד שתיווכחו לדעת שיש ברשותם נכס ביוון, או שלכל הפחות הם חשבו על השקעה נדל"נית באחד מהאיים המקסימים השייכים ליוון. למעשה, באופן כללי נהיה פופולרי היום להשקיע בנכסים מעבר לים, אך מדוע דווקא יוון?

קודם כל – המחיר

כפי שתוכלו לקרוא השקעה ביוון עשויה להיות צעד נבון ממספר סיבות, אך בראשן עומדת העובדה שמחירי הנדל"ן בישראל גבוהים עד כדי כך שהרבה אנשים אינם מסוגלים לעבוד בהם ולרכוש דירות להשקעה בארץ. למחירי הדירות לכשעצמם מתלווים מיסים שונים כמו: מס רכישה, מס שבח, מחירי ארנונה ועוד הוצאות נלוות רבות ויקרות. אלו יחד עם רמת ההשתכרות הממוצעת בארץ לא מאפשרים למשקיעים רבים לרכוש דירות לצורכי השקעה, ואף לעיתים לרכוש דירות לצרכי מגורים.

מנגד, יוקר המחייה ביוון אינו כה גבוה כמו בישראל וניתן בהחלט למצוא דירות באתונה במחירים נגישים לחלוטין, דירות במחירים הנעים בין 50,000 אירו ל- 100,000 אירו למשל, וכך להנות מנכסים מניבים באמצעות השכרת דירות נופש לצרכי תיירות, או השכרה בחוזה של ממש, וכך להנות מדמי שכירות חודשיים מאוכלוסייה מקומית, סטודנטים ועוד, כאשר אלו נגזרים מגובה ההשקעה, טיב הנכס וכו'.

ומה עם המרחק?

לשאלה האם השקעה ביוון נחשבת להשקעה במקום רחוק, וכיוצא בכך למסובכת, יש מספר תשובות, ויש לקחת בחשבון שהן תלויות במקום המגורים שלכם, באופי שלכם, וברצון שלכם להיות מעורבים בצורה אקטיבית בהשקעה או דווקא להנות מהכנסה פאסיבית יותר.

כך לדוגמה, בהנחה שאתם גרים במרכז, ושטווח המחירים שמעניין אתכם נמצא באיזורים שיוון מאפשרת, כדי לקנות דירה בארץ, אם בכלל, תצטרכו לקחת הלוואה גדולה מאוד ואף משכנתא, או לטור את הארץ הלוך ושוב במטרה למצוא דירה במיקום נידח מאוד, וככל הנראה במצב רע מאוד, וגם אז לא בטוח שתוכלו למצוא נכס במחירים שיוון מאפשרת.

אם בכל זאת החלטתם לנסות, ואף מצאתם, סביר שתצטרכו לנסוע אליו בערך 3 שעות כל פעם שתרצו לקפוץ. לא קשה להבין שטיסה ליוון עשויה להיות קצרה בהרבה. מנגד, לכל אזור בארץ ניתן פשוט לקחת את הרכב ולנסוע, אך עולה השאלה מדוע, והאם לא ממילא הייתם מעדיפים לשלם לאדם אמין שנמצא במקום עמלת ניהול עבור הנכס.

ככל שאנחנו מבקשים להשוות השקעה ביוון להשקעה במדינות אירופה השונות, לצד המרחק הגיאוגרפי הקצר, יוון מאפשרת גם מרחק תרבותי יחסית קצר בהשוואה למדינות אירופה השונות. עקב ריבוי התיירים במדינה אנגלית מדוברת שם יחסית בצורה שוטפת, ולא תצטרכו ללמוד רוסית, הונגרית או פולנית. בנוסף, המטבע במדינה הינו אירו, דבר המוזיל את עלויות ההמרה, ומאפשר התנהלות קלה יחסית מול הבנקים שלא כמו שקורה לעיתים כשמדובר במטבע פחות יציבים של מדינות עצמאיות בעניין זה בגוש.

ובכל זאת, איך אוכל להיות רגוע בקשר להשקעה בנכס שנמצא בחוץ לארץ?

כמו בכל תחום בו אתם מעט חסרי ניסיון, מומלץ ראשית לבצע קריאה מעמיקה יותר ובתור התחלה לבחור בחברה אמינה שתלווה אתכם לאורך כל ההליך. כמובן שניתן לעשות זאת גם עצמאית, אך זה לא דבר מומלץ במיוחד, בוודאי אם אנכם מכירים את השוק ויצא לכם לראות מספר עסקאות מתבצעות בו.

מי שיבחר להיעזר במומחים יהנה מהתאמה בין התקציב שלו וכוחו הכלכלי, לנכס המשתלם ביותר שניתן להשיג לו. בנוסף, יותאם לו מסלול השקעה בהתאם לרמת הסיכון שהוא מוכן לעמוד בה, למשל בבחירה מול השכרת דירת נופש לתיירים המאפשרת הכנסה גבוהה אך רגישה להגבלות שמקורן בקורונה ובכניסה למדינה, לבין נכס שיושכר לטווח של שנה או לטווח ארוך למשפחה ויספק תשואה נמוכה יותר אך יציבה. בנוסף, חברות שונות יודעות להציע טיפול ענייני בכל מה שקשור למציאת שוכר, ואף לפינוי שוכר בעת הצורך, טיפול בניהול החוזים וההסכמים בנוגע לדירה, וכן בענייני מיסוי בין לאומיים.

ועכשיו לתכלס – איפה כדאי להשקיע ביוון?

כמובן כמו שהקורונה לימדה אותנו יש לקחת בחשבון שהעתיד אינו צפוי, ולכן אין לראות בכתוב כאן המלצה לפעולה או להימנעות מפעולה כלשהיא. טרם ביצוע השקעה או כניסה לתהליך כזה או אחר יש להיוועץ בצורה אישית באנשי מקצוע המומחים לשוק, ושיכולים לקחת בחשבון את מצב השוק בזמן הייעוץ וכן את מצבכם האישי כמשקיעים.

ובכל זאת, מדוע אנשים מכל רחבי אירופה ואף מסין בוחרים להסתער על יוון כאילו היו ילדים בחנות ממתקים? דירות, בניינים, אדמות, שטחי מסחר הכל מוצע למכירה ואכן אנשים רבים מכל העולם קונים. כניסת המשקיעים ליוון תרמה לעליית מחירים בכל סוגי הנדל"ן, ועדיין, המחירים בכמעט כל המקומות עדיין נמוך עשרות ואף מאות אחוזים מהמחיר המוערך לנכסים דומים בכל רחבי אירופה.

אתונה

אתונה הינה עיר הבירה של יוון, ומשמשת כמרכז העסקי הראשון בגודלו במדינה. המשבר בכלכלי שחוותה יוון ב- 2008 הביא לצניחת מחירים אדירה ביוון כולה, ובאתונה בפרט, והשאיר אחריו הזדמנויות אטרקטיביות שנותרו עד היום. כך למשל, ניתן למצוא באתונה נכסים רבים המתומחרים ב- 800 אירו למטר, כאשר עלויות הבנייה המינימאליות עומדות על 1300 אירו למטר במקרה הזול. לא צריך להיות משקיעים ממולחים כדי להבין שהאינטרס לבנייה נמוך מאוד, ושדירות מסוימות טומנות בחובן תשואות פוטנציאליות גבוהות במיוחד.

מה כולל הליך הרכישה של נכס ביוון?

הליך הרכישה כולל מספר שלבי מפתח, אותם מומלץ לעבור בליווי אנשים הנתפסים אמינים ומקצועיים בעינכם:

  • עבודות הכנה מקדימות לטיסה:

ראשית, תרצו להיות בעלי מספר מס וחשבון בנק ביוון, לשם כך כדאי קודם כל להוציא תמצית רישום במשרד הפנים. ההליך הינו חינמי, וניתן לבצעו לבד. בנוסף, יש להחתים רואה חשבון על הצהרה פשוטה הכוללת פרטים על עבודתכם והשכלתכם, וכן להוסיף מעין מכתב המלצה מהבנק הכולל פרטים כמו פירוט יתרות, תנועות עו"ש מהשנתיים האחרונות, כאשר המכתב עצמו באנגלית.

 

  • פתיחת חשבון בנק, קבלת מספר מס וביצוע סיור נכסים:

לאחר שמטפלים בבירוקרטיה, ניתן להתפנות לחלק המהנה. יחד איתנו תוכלו לערוך סיור באתונה ולהתרשם מנכסי נדל"ן שונים. את הסיור נתכנן לפי התקציב שהגדרתם, ובהתאם ליעדים שברצונכם להשיג בפגישה מוקדמת שנערוך בישראל. בסיור תוכלו כמובן לצלם כל נכס, לבדוק אותו בדיקה יסודית ולהתרשם ממנו באופן כללי. אנו דואגים לעדכן את יעדי הסיור מספר ימים טרם הגעתכם, וזאת כדי להציג לכם את הנכסים הזמינים הטובים ביותר הקיימים בשוק.

 

  • מתן הצעות, קיום משא ומתן עם בעל הנכס, בדיקתו באמצעות עו"ד מקומי, מתן מקדמה וחתימה על הסכם ראשוני:

לאחר שתבחרו נכס שאתם מוכנים ללכת עליו, המטרה היא לשריין לכם אותו כך שתוכלו להיות רגועים שהכל מתנהל כשורה ושלא יהיו הפתעות. אנו נלווה אתכם בבחירת אנשי המקצוע, ונמליץ לכם מניסיוננו האישי על אותם האנשים שליוו כבר עשרות ומאות לקוחות.

 

  • מציאת השוכר לנכס:

גם לעניין זה מומלץ להיעזר בחברת ניהול, אשר תדע לספק לתווך בינכם לבין שוכרים פוטנציאלים המתאימים להגדרות העסקה שקבעתם. בנוסף, וככל שתצטרכו ליווי וטיפול יותר שוטף, למשל עקב השכרת דירת נופש, נוכל להמליץ לכם גם על אנשי מקצוע המתמחים בדיוק בזה, החל מתיקונים שוטפים, ניקיון, ודאגה לגביית התשלום והעברתו לחשבון הבנק שלכם.

 

כמובן שכל אדם שאנחנו ממליצים עליו ניתן להחלפה בעת הצורך אם חלילה תרגישו שאנכם מרוצים, ונוכל לקשר אתכם לספקים אחרים מומלצים עד שתהיו שבעי רצון, או לחלופין, תוכלו לבחור אנשי מקצוע ששמעתם עליהם ושיש לכם אמון בהם בעקבות המלצה ממכרים אחרים.

סיכומו של דבר

יוון הינה יעד אטרקטיבי להשקעה בראייה עולמית, אך עבור הישראלים הרגילים לשוק נדל"ן יקר ולא פרופורציונאלי, ואשר נמצאים במרחק כה קצר, היא אטרקטיבית במיוחד. נסמך ללוות אתכם ולהסביר לכם לפרטי פרטים כיצד עובדת אמנת המס בין יוון לישראל, כיצד אנחנו מתכננים סיורי נכסים ביוון, וכיצד אנו יודעים שמדובר בעסקה טובה, ואתם מוזמנים לפנות אלינו לכל שאלה בנושא.

הירשמו לקבלת עדכונים שוטפים:
Ledger - Crypto Beginners Pack
Cryptohopper